6.2 Bases de dades

Una base de dades és un conjunt de dades o d’informacions relatives a un mateix assumpte i emmagatzemades en un suport informàtic.

La seva tasca és emmagatzemar la informació de manera estructurada.

La seva finalitat és satisfer les consultes realitzades pels usuaris.



què és i per què serveix una base de dades?

Característiques que ens ofereix una base de dades:
Segons el criteri d'aplicació poden ser:

  • Jeràrquiques: La representació de les dades té forma d'arbre invers. Només pot establir entre els seus elements relacions d'un a molts.
  • En red: Presenten una estructura amb nòdes en red. Les relacions que s'estableixen són de molts a molts.
  • Relacionals: Segueixen el model relacional. Les dades es presenten en taules que es relacionen segons l'àlgebra de relació. Són més flexibles i riguroses que les anteriors.

Segons el seu contingut poden ser:

  • Base de dades amb informació factual: Presenten informació de caràcter numèric, dades concretes i actuals (dades estadístiques)
  • Directoris: Inclouen dades sobre institucions o persones (pàgines telefòniques)
  • Base de dades documentals: Suporten documents, del tipus que sigui, sonors, gràfics, audiovisuals, impresos, etc. Si inclouen o no el contingut complet diferenciarem entre:
    • Base de dades a texte complet
    • Base de dades referencials
    • Arxius d'imatges
Les bases de dades s'estructuren en camps i registres.

Un registre és la unitat més gran de treball, la representació d'una entitat (objecte físic o conceptual, real o imaginari, representat en la base).

Un camp és una zona del registre, l'atribut d'una entitat, cadascuna de les parts del registre.

Ex: al catàleg d'una biblioteca cadascún dels llibres és un registre i cadascuna de les seves parts (autor, títol, publicació...) un camp


Per introduïr i mantenir la informació dels camps i registres les bases de dades permeten realitzar les següents funcions:

      • Creació i modificació de fitxers
      • Càrrega i actualització de dades
Els assistents ajuden a realitzar totes les fases del procés . Apareixen com a quadres de diàleg.

L'organització dels registres a la base pot ser:

      • Seqüencial: Els registres s'emmagatzemen un darrera de l'altre, en l'ordre en què es graven, sense deixar espais lliures. No es fa servir ja que no permet accedir directament a un registre, s'han de llegir tots; tampoc es poden esborrar, perquè es generaria un espai lliure.
      • Directa: És possible accedir als registres directament, però només per un dels seus camps, el principal.
      • Indexada: Supleix les carències de les anteriors, fent possible accedir directament als registres per qualsevol dels seus camps.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

INDEX

TEMA 1. ELS ARXIUS, PÚBLICS I PRIVATS 1.1.   Introducció 1.2.   Concepte d’arxiu 1.3.   Concepte de document 1.4.   El cicle vi...