1.4 El cicle vital dels documents

El cicle de vida d'un document és el conjunt d'etapes compreses entre el moment de la seva creació i el de la seva destrucció. 





  1. La creació del document: és la primera etapa, l'origen.
  2. La classificació, ordenació i utilització dels documents: si el poseïdor final del document no és qui l'ha originat, aquesta etapa s'inicia un cop aquell el rep. Una classificació i ordenació apropiades dels documents rebuts permetrà, després, treballar amb ells de manera òptima. 
  3. L'arxivament i conservació.
  4. La transferència: quan la freqüència d'ús dels documents disminueix, aquests es transfereixen a noves localitzacions on s'accedeix menys. Això es fa amb l'objectiu d'agilitar la cerca dels documents que sí que tenen un ús més freqüent.
  5. L'eliminació: Quan la documentació ja no aporta pràcticament cap valor, s'elimina per estalviar en costos.


Seguint el criteri del cicle de vida ens trobem els tipus d'arxius següents:




Actius: 

  • Arxiu d'oficina o de gestió: aquí neixen o es reben els documents i on romanen mentre dura el seu tràmit o el seu ús, però no més de cinc anys per regla general, quan han de passar per la fase següent per evitar acumulació i el col·lapse en l'oficina. Per poder passar a la següent fase s'ha de fer la relació de lliurament que és un document en el qual s'especifica què documents es remeten a la següent fase. Es redacta per duplicat, una còpia per a l'arxiu d'oficina i una altra per a la central, qui ha de fer les comprovacions oportunes i retornarla còpia  sellada i signada. En aquesta còpia ha de constar:
    • Capçalera: arxiu remitent, tipus documental, funció, data i registre general.
    • Identificació dels documents transferits: dades de caixa, el seu nombre, contingut.
    • Diligències de lliurament i recepció. 


Semiactius:
  • Arxiu central: rep els documents en l¡arxiu d'oficina, les sèries documentals. Romanen aquí aproximadament durant 10 anys. Les seves funcions són:
    • Identidicar: és pròpia i exclusiva d'aquesta fase.
    • Valorar.
    • Descriure.
    • Conservar les sèries.
Inactiva:
  • Arxiu intermedi: temps de permanència 15 anys; els documents amb prou feines tenen un ús administratiu i comença a prevaler el seu valor històric sobre la gestió. La seva tasca específica és la selecció, determinar què documents han de ser eliminats i quins han de ser conservats.
  • Arxiu històric: la finalitat d'aquesta fase és la conversa permanent dels documents per a la recerca i difusió cultural.
Els arxiu intermedi i històric es poden unificar.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

INDEX

TEMA 1. ELS ARXIUS, PÚBLICS I PRIVATS 1.1.   Introducció 1.2.   Concepte d’arxiu 1.3.   Concepte de document 1.4.   El cicle vi...